Тя се казва Кармен Щрук и е родена в Лутерщат Витенберг, Саксония-Анхалт. Завършва гимназия „Лукас-Кранах“ през 2003 г. След това следва Европейски административен мениджмънт в Университета по приложни науки в Халберщат. Последният й семестър е бил практически, така решава да започне стажантска програма в Търговско-промишлената палата към Международния департамент в Аугсбург. Там остава още три години. По време на обучението си е имала възможността да отиде в Литва за половин година по линия на програмата „ЕРАЗЪМ“, по време на която придобива голям опит, както е било и по време на прекараната от нея една година в Оклахома, САЩ. Успоредно с това започва магистърската си степен по Европейско и международно бизнес право към Виенския университет. През 2010 г. се премества със семейството си в Шьонефелд, където започва да работи за Търговско-промишлената палата в Котбус като бизнес консултант. След четири години решава, че би искала да работи в по-голяма степен в международен мащаб. Затова кандидатства за работа в Германо-българската индустриално-търговска камара и много бързо е била поканена на интервю с д-р Митко Василев в Берлин, което мина прекрасно. Омъжена е и има две дъщери, Клара и Каролин. Нейните хобита са градинарство, спорт, готвене и създаване на нови идеи за нейния малък Hofladen (фермерски магазин), особено конфитюри от всякакъв вид. С Кармен Щрук разговаря Руслан Йорданов.
– Здравейте, г-жо Щрук! През последните години се превръщате в един от големите посланици на българския балнеолечебен и СПА туризъм. Разкажете ни за първото си посещение в България и защо приехте да популяризирате нашия СПА и здравен туризъм като своя кауза?
– Когато дойдох в България през 2014 г., нямах представа, че туризмът ще стане моето призвание. Посещавах България само за лятната ваканция на Българската ривиера. Започнах работа в София с работно време от неделя до петък. Колегите и изпълнителният ми директор бяха страхотни, като ми беше дадена възможност да развивам и реализирам проекти в различни области. През 2015 г. се срещнах с д-р Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм (БСБСПА). Чрез нейната енергия и ентусиазъм научих много за СПА туризма в България. Докато пътувах със семейството си из цялата страна, си мислех, че ние, в лицето на Германо-българската индустриално-търговска камара, с подкрепата на БСБСПА, както и с помощта на българското Министерство на туризма, трябва да популяризираме тази непозната страна на българския туризъм в Германия. Защото по времето, когато работих в Търговско-промишлената палата в Котбус, туризмът също играеше роля в ежедневната ми работа. С положителния тласък, подкрепа и ентусиазъм на БСБСПА и неговите членове, получих мотивацията да постигна повече. Бих искала да представя България като целогодишна дестинация за балнеолечение и СПА туризъм в цяла Германия. Мотивацията ми са хората, които срещнах в България, развили страхотни дестинации и услуги, включително СПА, кухня и природа. Тази фантастична комбинация трябва да получи по-голямо разпространение. В Германия липсва информираност за природата на България, природните ѝ ресурси, лечебните термални води и най-добрите СПА процедури, които човек може да получи.
InterContinental с международна награда за уелнес центъра си в България
– Днес СПА туризмът е един от най-търсените и устойчиви целогодишни бизнеси в България, благодарение на дългогодишната и последователна политика на БСБСПА. Какъв е най-големият успех в съвместните Ви усилия с организацията и каква е нейната роля на местно и международно ниво?
– Срещнах д-р Сийка Кацарова преди седем години и веднага се впечатлих от страстта ѝ да се бори за България като целогодишна дестинация. Наистина харесах нейната работа и за мен е удоволствие да я подкрепя чрез принос към политиката на БСБСПА. Заедно успяхме да постигнем признаване на България за целогодишна СПА и здравна дестинация в Германия от GKV Spitzenverband für Vorsorgekuren. Но също така се радвам за малките стъпки, които предприехме, за да стигнем дотам, включително представяне на България на събития на FVW, презентации, участие в конференции на живо и онлайн и организиране на делегации от България в Германия и обратно, в подкрепа на единството между двете страни.
България e сред отличниците на европейските СПА награди, глемпинг в Хърватия е иновативна СПА дестинация за 2022 г.
– Дали природните ресурси са шанс за България да подобри имиджа си на дестинация не само за туризъм, но и за бизнес? Дали Covid -19 е възможност за страната ни да привлече повече хора във връзка с медицинския туризъм?
Според мен устойчивостта и използването на природните ресурси са ключови елементи за бъдещата конкурентоспособност в туризма. България има възможност да популяризира своите страхотни извори с гореща минерална вода, чистата си природа, фантастичната кухня, както и историческото си наследство. Става все по-важно дори за командировките да има екологичен отпечатък. Много хотели използват зеленчуци, плодове и вино от местни производители, като всички те се влагат в приготвянето на вкусни ястия. Местният мед, лавандулата и българската роза се използват в СПА процедури, което е чудесно и трябва да се популяризира. Здравните и СПА курорти, с техния квалифициран персонал, имат потенциала да се превърнат в една от топ дестинациите за медицински туризъм. Според мен, за информираните за това лица, България вече е топ дестинация в областта на гореспоменатото.
Най-добрият морски СПА хотел ще привлича гости с горещ минерален басейн и през зимата
– Какво според Вас трябва да промени България в рекламата и представянето си, за да може да достигне до германския пазар?
– Според мен трябва да популяризираме България по-интензивно. Има много неща в страната, които могат да се рекламират и трябва да ги представим на германските туристи. Трябва да използваме пресата, онлайн медиите, туристическите изложения, сътрудничеството с пътнически сдружения, събития, телевизионна реклама — всичко. Но това трябва да стане по устойчив и непрекъснат начин.
– Какво ще бъде Вашето лично удовлетворение от работата Ви в областта на балнеолечението и СПА туризма през следващите 5 години?
– Бих искала да чуя германците да говорят за почивката си в България. Как са посетили Кюстендил, Хисаря, Пампорово, Сандански, Варна, Бургас и всички други големи дестинации за СПА и балнеолечебен туризъм. Искам туристическите агенции да се свързват с нас и да питат дали могат да популяризират България и да имаме непрестанни заявки. Искам да благодаря на Вас и на всички останали, които подкрепяте посланието ми за превръщането на България във водеща целогодишна дестинация за балнеолечение и СПА туризъм, със специални благодарности към д-р Сийка Кацарова, която играе ключова роля в този проект от самото начало.