София. Идеята за здравето на туристите и ергономичната среда, за ергономичната среда и здравният туризъм, за новият фокус на потребителите и конкурентните предимства на хотелиерите е позната и полезна, но почти никога не разписвана, аргументирана и популяризирана. 

Именно поради това, е необходимо да се върнем към базовите туристически потребности и стремежът към тяхното удовлетворяване.  

Колко често отивайки на ваканция в друга дестинация, в непознат и нов за нас хотел, събуждайки се сутрин коментираме темата – добре ли спах, удобен ли беше матрака, имаше ли избор от възглавници, завивката лека, мека и пухкава ли беше, пропускаха ли светлина в стаята пердетата, шумно ли беше или не? Бодри ли сме или схванати сутринта? Ще си починем ли в креслото в стаята удобно, пиейки кафе с прекрасна гледка отпред, осигуряваща сетивно зареждане или обратно? 

Тези и още много въпроси вълнуват туристите, не само по време на ваканция с цел рекреация или изживявания, но и по време на бизнес пътуване, с натоварена делова програма.  

Тези и други въпроси, могат да бъдат един от приоритетите на маркетинг мениджърите с цел осигуряване на диференциран конкурентоспособен продукт или допълнително конкурентно предимство на техния хотел.  

От друга страна в науката, отдавна говорим за ергономична туристическа среда, която всеки един високо категориен хотел се опитва да осигури на своите клиенти, залагайки този критерий във вътрешно фирмените си стандарти.  

Но на практика – колко хотела акцентират на това послание в публичната си и рекламна политика? 

А не е ли това добавена стойност към основния им продукт!  

На тези и други подобни въпроси отговаря идеята за обвързването на здравето, здравният и бизнес туризъм с ергономичната хотелска среда, а защо не и с т.нар. нов вид туризъм – сънният туризъм.  

В класическите концепции за туризма ергономичният принцип на оборудване и обзавеждане на хотели, ресторанти, конферентни зали и други винаги е бил водещ. Като той се е свързвал със здравето по време на престой и работа в туристическите обекти. Например, оборудване и обзавеждане на офиси и конферентни зали за бизнес туризма, хотелско обзавеждане на стаите с удобни за сън и релакс обзавеждане и оборудване, в рекреативния здравен туризъм.  

Темата е актуална и  от гл. точка на позиционирането и ребрандирането на България като дестинация за здравен, бизнес и развлекателен туризъм, макар и с допълващо значение. 

В подкрепа на подобна теза, могат да се изложат редица популярни аргументи. 

Дори стимулирането на сетивата при развлеченията и изживяванията ( в парти, в шопинг или адвенчър дестинациите) изисква здравен баланс при възстановяване в местата за настаняване и хранене чрез ергономично оборудване и обзавеждане, което да възстанови покоя и усещането за здравна хармония  у туристите.  

А кой е един от основните показатели за здравето на човека – това е именно сънят, който заема 1/3 от живота на човека, като му осигурява възможност за пълноценен активен живот през останалите 2/3.  

А  кой е един от основните проблеми на голям процент от населението в урбанизираните територии – проблемът със съня, поради различни фактори – стрес, динамика, напрежение, конфликти, замърсен въздух и други.  

И тук е мястото на здравният туризъм да се погрижи и да осигури като приоритет в туристическото предлагане ергономична среда в хотелиерството (основно в стаите., осигуряваща здрав и спокоен сън, който гарантира бързо възстановяване на жизнените сили на туриста, предоставяйки му възможност за активна делова част на деня (при бизнес туристите) или по време на туристическо пътуване – интензивна развлекателна туристическа програма, при която динамиката преобладава.  

Ергономичната среда може да бъде и основно конкурентно предимство на бизнес хотелите. 

Ергономичната среда на обзавеждане и оборудване  е добавена стойност към комплексния продукт на балнео, спа и уелнес хотелите.  

За специализирана таргет група туристи, ергономичната среда осигуряваща здрав и пълноценен сън по време на почивка може може да бъде един основен потребителски мотив за пътуване 

Ергономичната среда може да бъде и отличителен, диференциран критерий за отличаване и избор на място за настаняване в една силно конкурентна среда в дестинации с множество хотели, акцентиращи на уелнес концепцията чрез хармонизиране на тяло, ум и дух по време на туристическа ваканция.  

Автор: проф. д-р Мариана Янева, УНСС, ръководител катедра “Икономика на туризма”  

* Статията е повлияна от публикацията: „Сънният“ туризъм става все по-популярен“, както и от тенденциите в съвременния туризъм”   

Сподели публикацията