Старозагорски бани. ТЕРМИТЕ на ТРАКИЯ – така бе анонсирана регионалната дискусионна среща, която катедра „Икономика на туризма“ при УНСС проведе с бизнеса в Старозагорски минерални бани. Фокус бяха регионалните конкурентни предимства на Райони Тракия и Долината на розите – четирисезонни здравни дестинации. Домакин на събитието беше Армира Hotel & SPA, Старозагорски бани.
Проф. д-р Мариана Янева, ръководител на катедрата, откри дискусията, като подчерта, че Старозагорски минерални бани е сред палитрата от места, които могат да създадат един традиционен образ на България като устойчива дестинация за здравен туризъм. „Ние, като представители на академичната общност, смятаме, че трябва да комуникираме по-често добрите примери със сътрудничеството на местния бизнес и да търсим нови интегративни модели“, заяви проф. Янева, представяйки идеята за изнесени регионални форуми, които катедрата провежда активно в последната година.
Юлиян Маринов – мениджър на хотелската част в Армира Hotel & SPA, отбеляза, че комбинацията между природни дадености, минерална вода и висококачествено обслужване са основни предимства на хотела и на целия район. Той изрази готовност за активна комуникация и споделяне на опит с бизнесите от райони Тракия и Долината на розите, с което да се насърчи регионалното сътрудничество.
Докторант Габриела Лебешковска – мениджър на хотелски комплекс Щастливците, сподели, че по-малките бизнеси, ориентирани към семейните туристи, също имат готовност да бъдат активен партньор както на общините, така и на останалите бизнеси.
Ползите от колаборацията коментира и Виктор Гетов – генерален мениджър King’s ValleyMedical & SPA Hotel, част от групата Sofia HotelsManagement. „Ние не трябва да се делим на отделни хотели, а да разберем, че сме богати на ценни ресурси и това богатство ни събира. Подобни форуми показват, че това е възможно и трябва да се срещаме и говорим за общите възможности“, заяви той. King’s Valley е сред примерите за успешно сътрудничество между бизнеса и общините в райони Долината на розите и Тракия. Ръководството на хотела активно комуникира с близките общини, дава информация на посетителите за забележителностите в тях и промотира техни събития. През 2023 г. хотелът е посрещнал 98 000 гости, а от началото на 2024 г. броят им е 124 000, като целта е да достигнат 186 000 в следващите две години. „Това показва, че има голям интерес не само към хотела, но и към дестинациите в целия район“, обясни Виктор Гетов.
Според проф. Янева примерът на King’s Valleyдава и много ясен сигнал към бъдещите инвеститори. По думите ѝ инвестицията в ефективен голям бизнес може да се превърне в притегателна сила за туристи в целия регион, от което да се възползват и останалите бизнеси в него. Важното обаче е да се анонсираме като четирисезоннадестинация с фокус върху здравния, бизнес и развлекателния туризъм. В такъв общ бранд с подбрандове всеки турист може да намери подходящия за него туристически продукт, смята проф. Янева.
Потенциалът на район Тракия като четирисезоннадестинация подчертаха Пейо Тодоров – управител на Парк хотел Стара Загора, и Антония Стойкова – експерт маркетинг и реклама в хотела. Според тях съвременните туристи все по-често търсят спокойствието, красотата и богатствата на природата. Именно затова местоположението на Парк хотел Стара Загора на брега на езеро „Загорка“ осигурява голямо конкурентно предимство и привлича не само бизнес туристи, но и туристи, търсещи почивка. „Конферентният туризъм в момента е в разгара си, но има и голямо търсене на възможности за релакс след натоварения работен ден“, сподели г-жа Стойкова. По думите ѝ хотелът посреща и много групи за културен туризъм, защото районът на Стара Загора има много предимства в културно-историческия туризъм.
Гл. ас. д-р Светослав Калейчев и ас. д-р Ралица Георгиева, експерти в катедра „Икономика на туризма“, коментираха, че новите предпочитания на туристите се свързват със съвременната концепция на т.н. bleisure(блежър) туризъм, който съчетава пътуванията с цел бизнес и тези с развлекателна цел. „Един от печелившите подходи за увеличаване на престоя на туристите и за привличане на чуждестранни туристи е да им предложим преживявания извън рамките на хотела, да предложим комплексен туристически продукт на основата на предимствата на целия регион и възможностите за здравен, развлекателен, бизнес, исторически и културен туризъм“, обясни д-р Георгиева. „Уникалността, която ние можем да дадем по отношение на здравния туризъм, може да допринесе за постигането на четирисезонентуризъм. Трябва да се използва и римското наследство, към което чуждестранните туристи имат много голям интерес“, препоръча д-р Калейчев.
Маргарита Крумова – началник отдел „Туризъм“ в Община Стара Загора, също коментира значението на комплексния туристически продукт за предоставянето на качествени преживявания за туристите. „Нашият район е сред местата, които съчетават минерална вода и уникалност на въздуха, подходящи за балнео– и климатолечение. Още от древността Римляните са припознали предимствата на това място“, припомни тя. По думите ѝ район Тракия е най-активно работещият от всички девет туристически района в страната, като фокусът не е само върху центъра на района град Пловдив, а и върху всички останали членове. Тракийският туристически район е единственият, който тази година се представя на изложението WTM в Лондон и на щанда си рекламира целият район и всички туристически ресурси в него. Бизнесът обаче все още не е много активна страна като членство в туристическия район, коментира Маргарита Крумова.
Проф. д.н. Таня Парушева, експерт в катедра „Икономика на туризма“, призова Тракийският район да споделя добрия си опит с всички ОУТР, за да се приложат успешните практики и да се насърчи активността на останалите туристически райони.
Участниците се обединиха и около мнението, че активното присъствие на туристическите райони и на всеки отделен бизнес в социалните мрежи, особено Instagram и Tik–Tok, е изключително важно, като се съобразяват маркетинговите послания спрямо аудиториите във всяка отделна мрежа. Проф. Янева даде пример с иновативните инициативи на катедрата, в които млади таланти инфлуенсъри популяризират водещи дестинации с кратки видеа в социалните медии и отбеляза, че като продължение на колаборацията могат да направят със студентите подобни клипчета и за ТЕРМИТЕ на ТРАКИЯ.