Венцислав ПЕШЕВ
Туристическите атракции са ключов елемент от продукта на дестинациите и са определящи за конкурентната им позиция на динамичния туристически пазар. Значението на атракциите за формиране на комплексно предлагане, привличане на посетителския интерес, осигуряване на вълнуващо туристическо преживяване и получаване на желаните ползи от туризма е безспорно. Във времената на пандемия и социална дистанция туризмът като отрасъл пострада най-много. Въпреки тежките месеци за този бизнес, в момента той възвръща нивата си от 2019 г. В туристическата практика вниманието към допълнителните услуги и съоръжения беше доста подценено. Но след събитията от 2020 г. до сега все повече от собствениците на хотели, а и тези с инвестиционни намерения в тази сфера, осъзнават, че туристическите атракции придават т.нар. „добавена стойност“ към техния продукт. Това е изключително важно, за да могат да предложат по-високо качество от конкуренцията.
Висок процент от клиентите вече са пътували и опознали различни страни, с продукта, който предлагат. Те научиха, че хотелите не предлагат само настаняване но и възстановяване на физическото и психично здраве, както и обогатяване на знанията чрез посещения на музеи, театри, археологически забележителности, опитвайки от местните храни, напитки и докосвайки се до местния фолклор.
Това направи клиентът претенциозен (доколкото претенциозен може да се нарече някой, който знае какво може да получи за цената, която е склонен да плати) и по този начин накара собствениците на хотели да вдигнат нивото си, за да не изостанат от конкуренцията. Нещо повече, в момента въпросът за качеството на туристическите услуги е един от най-важните за модерното управление. Той обединява визия, дизайн, ценности, цели и стратегии, добри практики, въвеждане и спазване на най-високите стандарти.
Искам да поговорим за построяването на един Медикал СПА Ризорт и препятствията през които се преминава. Тук естествено като консултанти и специалисти относно разположения, помещения и комуникации свързани с оборудването на такъв един център.
Защо такова планиране е важно?
Защото от нашата практика се вижда, че Медикал/СПА или СПА центровете в процеса на изграждане на един такъв Ризорт се оставят за накрая. В смисъл за „каквито помещения и средства останат“. Държа дебело да подчертая, че този център е източник на средства – печалба, и не е редно инвеститорите да го неглижират. Посещенията на хотелската и ресторантската част идват и от доброто качество на Медикал/СПА или СПА центъра. В повечето случаи, ако тази услуга е лоша, няма да се върнат там клиентите.
Та като източник на бъдещи приходи тук вече ще разгледаме и в подробности някои специфики.
Има малки, но съществени неща при проектирането на такъв център:
- Да се помисли много внимателно за разположението му;
- Добро проектиране на клиентските потоци;
- Да се изведат всички необходими комуникации там, където е необходимо, за да не се налагат допълнителни СМР преди пуска на обекта, които са скъпи и забавят такъв един проект;
- Да се закупи качествено оборудване, което с дългия си експлоатационен период ще си изплати инвестицията. Представете си компромис, който ще Ви коства през 2 години преоборудване или неизползваеми помещения;
- Малки съвети от специалисти, за да улесните бъдещите преоборудвания на центъра;
- И на последно място, но не по значение добър партньор за сервизирането на апаратурата. Тук също компромисите не са препоръчителни.
Да се помисли много внимателно за разположението му!
- Първо трябва да се разгледа пазара в детайли и да се посъветвате със специалисти каква услуга/продукт ще предоставяте на вашите клиенти?
- С какво вие ще сте по-различни?
- Вашите клиенти ще са – нисък, среден или висок клас?
- В последните години и този въпрос е важен – Клиентите ще са с децата си или ще е за деца над 16 години?
- Местонахождение:
Това е едно от най-важните решения, които трябва да се вземат. Къде да се изгради такъв един Ризорт. Забележителности в района, възможност за целогодишен туристически сезон. България е едно парче от рая, със своята природа, в което имаме възможност за целогодишен или 4 сезонен туризъм. Поради тази причина започна активно инвестиране и изграждане на такъв вид Ризорти.
- Достъпност:
Много е важно мястото да е комуникативно. С възможно най-много опции за стигане до местонахождението с различни видове транспорт. И то при възможност да няма сезонност в транспортите. Да е близко до колкото се може повече големи градове. Това много улеснява клиентите, кой не би се радвал на Спа почивка в качествен Ризорт който е и наблизо.
- Природни дадености.
Това е най-хубавата част.
- Почти задължително е да има минерален извор. Вероятно една от най-добре пазените тайни на България са естествените термални минерални басейни. Клиентите познават вълшебната сила на минералните води и търсят Ризорт с такива. Това винаги ще е предимство пред обект със сходни характеристики но без наличие на минерална вода.
- По възможност да има и калонаходище наблизо.
- Гори или места за походи и разходки. Чист въздух и мирис на гора. Само при мисълта за нея и вече се чувстваме по-спокойни и в хармония с природата.
- Места или местни производители, от които да се зареждат пресни, био хранителни продукти. Това е много важен аспект от планирането. Био или еко храненето и свързването на този вид хранене с балнео процедурите са и ще са от сериозно значение за предоставянето на премиум услуга/продукт в Ризорта.
- Последно, но не на последно място забележителности или активности, които клиентите/гостите могат да разгледат или да използват;
- Винарни;
- Паметници на културата;
- Музеи;
- Старинни занаятчийски квартали или дюкяни;
- Фолклорни обичаи – това дори и за нас българите е интересно. Например аз съм запленен от нестинарството. Обичай който много от нас не познават.
- Игрища за всякакви видове спорт;
- Фитнес уреди за басейн;
- Йога в басейн;
- Вело маршрути;
- Пеши маршрути